Mallorca Ferie Sommer Sommerferie 2016 Blog

Mallorca – Hvad skal du opleve, når du besøger den Spanske ø, og hvad er værd at se?

Så er jeg hjemme igen, fra skønne Mallorca! Endelig kom jeg på sommerferie – Som tidligere nævnt, er det 4 år siden sidst, at jeg var på sommerferie, så det var mere end tiltrængt! Og jeg elskede det!!! Jeg rejste sammen med min kæreste, lillebror, svigerinde og mine forældre. Mine forældre inviterede os på ferie i forlængelse af deres sølvbryllup, så vi 6 kunne tage af sted sammen og hygge os, helt væk fra alt her hjemme, især det dårlige danske vejr! Det var ikke meget sommervejr vi fik, indtil midten af uge 29 – hvilket jo kun var fantastisk at komme hjem til!

Hola Mallorca! Det var faktisk overraskende smertefrit at komme derned, det tog 2,5 timer, hvilket jo er ingenting! Derudover gik det legende let, at få vores bagage, på trods af hvor mange mennesker der var, og hvor stor Palmas lufthavn er – hvilket jo altid er et plus når man virkelig har brug for alle ens ejendele – det er noget andet når man skal hjem, der har man altid noget i reserve 🙂

Vores hotel lå en times tid fra lufthavnen, men der var heldigvis dejligt køligt i bussen, så det føles som ingen tid! Derudover havde vi wi-fi med selv, så det gjorde også køreturen lidt sjovere.  Så ankom vi! Og efter at have mødt dette lækre hotel, kunne vi næsten ikke vente med at komme i poolen – jeg havde allerede gjort min strandtaske, solcreme, solbriller og undervandskamera klar! Dog var det kun den ene af de 3 lejligheder, som var gjort klar, så vi var nødsaget til at tage en drink på terrassen i stedet 😉

Hotel, pool og udsigt;

Vi havde lejet os ind i lejligheder denne gang, i modsætningen af hvad vi plejer at gøre. Det gjorde vi, fordi vi ikke ønskede nogen form for pension, da vi gerne selv ville kunne administrere hvor og hvornår vi skulle spise. Så er man ligesom ikke bundet af noget, når vi gerne ville se byen. Vi havde 3 fine lejligheder ved siden af hinanden, hvor vi slog alle bordene sammen og sad og spiste morgen mad, fik en tår at dikke efter poolen og spillede spil om aftenen. Som i kan se, havde vi hver i sær, vores morgenmads kit med 😉

Som du kan se, er det et super lækkert hotel vi boede på – Azul Playa, som ligger perfekt! Vores pool område lå nærmest lige ned til havet, som vi kan se i baggrunden, på billeder herunder. Den strand der lå ned til os, havde liggestole med parasoller i lang baner, der var Volleyball baner og mulighed for andre strand aktiviteter, hvilket var super fint for både unge, men også børnefamilier. På den anden side af vores hotel lå en tennis bane og der var 3 Spar butikker lige om hjørnet, så det var perfekt beliggenhed. Derudover lå byen ikke mere end 500 meter væk, hvor der var mulighed for shopping, restauranter og barer om aftenen.

Mallorca var god for os, og jeg tror også at vi var gode for Mallorca – i hvert fald vores tjener ved poolen og de restauranter som vi spiste på – de var ret begejstret for os turister som viste interesse, og købte snacks og drinks, og ikke mindst, os som gav gode drikkepenge. Generelt tror jeg bare at de er glade, når de skraber kunder til butikken. Halvdelen af tjenernes job gik ud på få folk fra gaden ind og spise hos dem – de råbte og hev nærmest i alle når man gik forbi deres restaurant, for at man skulle se menukortene. Vores tjener fandt hurtigt ud af at vi var meget (læs – ekstremt) glade for piña colada, og gin og tonic, så det løb han (heldigvis) aldrig tør for, på trods af alle dem vi fik slukket tørsten med hver dag. Det var jo ekstremt varmt 😉 Faktisk kunne man få nogle øl der hed “Desperatos” der bl.a. indeholdte tequila, som blev serveret med en skive citron, som vi kender det fra Coronaer. Normalt er jeg ikke vildt meget til øl, men dén der, den var faktisk rigtig god og frisk! Sådan én skal man altså prøve, hvis man kommer på Mallorca 🙂

Vi havde købt dykkergrej hjemmefra, fordi vi håbede at vi skulle ud og se på flotte fisk og en flot natur under vandet, hvilket desværre ikke var tilfældet i vores område. Der var alt for meget aktivitet i vandet og for lidt variation i fiskene, til at det var noget man kunne bruge en hel dag på. Men vi fik da set nogle forskellige fisk, et kæmpe rev fyldt med søpindsvin, en søpølse og klipperne fra en anden vinkel 😉

Hver dag, kom ham fætteren hér forbi med sin trillebør på stranden bag os, med de lækreste frugter og kokosnødder. Man kunne købe vandmelon, ananas, mango, æbler, bananer og kokosnødder, og han hakkede og skrallede det hele, så det var klar til at spise. Det var SÅ lækkert! Vi fik endda også den lækre kokosmælk i nødden, inden han skar den klar til os. Åh det var så lækkert! Når han skar frugterne over, skar han dem lige langs skrællen og derefter hakkede han på livet løs ned i den der ananas eller melon, i håndfladen og bum, så var der frugtskiver. Jeg kan love dig for, at det gik stærkt! Det var i hvert fald tydeligt at se at han havde prøvet det før, og at han bestemt ikke var bange for den kæmpe kniv han gjorde det med. Alt kostede 4 euro, og så fik man et par bananer med.

Restauranterne i Cala D’or er meget blandet. Jeg kan desværre ikke huske hvad de forskellige restauranter hed, men for pokker det meste var godt! Især deres steaks som de kalder “sirlion”, som de fleste restauranter ligger inde med, er bare mums! Jeg fik også en omgang ribs som var gode – de var faktisk rigtig gode! De andre ben, som de andre fik, de andre dage, var ikke specielt spændende! Så jeg vil råde dig til at se de ribs de servere på stedet, inden du bestiller dem 😉 Hver onsdag, på vores hotel laver vores pool meister Risotto med alverdens lækkerier i! Skalddyr, kylling og steak. og det var så lækkert! Vi kunne følge med i processen og se hvordan han lavede dette lækre måltid, i en kæmpe gryde. Det var den bedste risotto, jeg fik der nede! Den var fuld af smag og massere af kød, i modsætningen til dem vi fik inde i byen. De var ikke værd at råbe hurra for, på trods af at det er en dansk specialitet.

Sightseeing;

Vi var til et infomøde med vores guide, hvor vi fik af vide hvad var værd at se og hvordan man kom frem og tilbage til diverse steder – her blev vi lidt klogere på de steder, som vi forinden havde aftalt at vi skulle ud og se. Det er ikke billigt at købe ture igennem hotellet, så vi fandt vores egne måder at se seværdighederne på. Vi skulle da leje scootere! Det kostede kun 300 kr. inkl. forsikring og hjelm, for 10 timer. Dog skal man selv betale brandstof, men det kostede ingenting, så det gjorde vi!

Vi har alle kørt på scooter før, og mine forældre har haft motorcykler for nogle år siden, så det var vi alle ret hook på! På trods af fart og usikkerhed i et fremmed land, var min mor og svigerinde klar på at køre tværs over Mallorca, frem for at sidde i en bus, og de synes det var SÅ sjovt! Det anbefaler jeg virkelig at gøre, hvis man har mod på det. De kører egentlig fint der nede, og hvis du har en GPS / telefon med, så er det intet problem at finde rundt! Så er du heller ikke afhængig af bustiderne eller at finde de forskellige stoppesteder osv. Desuden kunne vi køre og komme tilbage, hvilket vi fik brug for, da vi besøgte dragegrotterne, som var første stop. Man kan nemlig booke sig ind på en tur, hver time, og de to første timer vi var der var allerede fuldt booket – hvilket jo betød at vi kunne bruge to timer på at sidde og glo, eller køre ind til Porto Cristo havn og kigge. Det passede perfekt, for vi var der kl 11. og skulle ind i grotterne kl 13, så vi endte med at slå tiden ihjel med en omgang lækker frokost langs havnen.

Dragegrotterne;

Det er et sted du skal se, hvis du en dag beslutter dig for at besøge Mallorca! Det er så vild en oplevelse, og det er simpelthen så smukt! Man går igennem grotterne i en times tid, og til sidst slutter man af med 3 både der sejler forbi, hvoraf den ene er fyldt op med musikere, og så sidder man ellers bare og lytter til den smukke musik, i de flotte omgivelser. Jeg er normalt ikke til det musik, men det fik mig bare til at mindes min farmor og farfar, og det var virkelig dejligt! Da vi var færdig i dragegrotterne tog vi tilbage mod Cala D’or hvor vi boede. Vi skulle nemlig ned og se Mallorcas flotteste strand – også kaldt “Mallorcas svar på Maldiverne”. Den hedder Es Trenc, og ligger til nederst til venstre for Cala D’or, hvis du skal finde det på kortet. Se lige hvor smukt det er! Hvis man er til badestrand er det her virkelig værd at besøge! Men man skal nok komme tidligt, da det er et rigtig populært sted, hvis man vil sikre sig en god plads på stranden. Der er også en restaurant med bar, så man ikke er nødsaget til at forlade stranden, for at spise frokost.

Mallorca Ferie Sommer Sommerferie 2016 Blog

Inden vi tog tilbage til hotellet, kørte vi ned til havnen, hvor vi fik os en lille drink og nogle oliven, til at runde dagen af på. De er rigtig gode til at lave drinks her nede, og de er ikke specielt dyre – især ikke i forhold til hvor meget alkohol de putter i. De har nogle rigtig gode oliven her nede, og de kompenserede rigtig godt for de søde drinks som vi nød godt af.

Aquapark og Palma;

Den ene af dagene brugte vi længere inde i landet, mod Palma. Her tog vi bussen – det var for dumt at bruge penge på enten bil eller scootere, når de alligevel bare skulle holde parkeret. Det var noget andet, når vi den anden dag, var ude og opleve nogle forskeligw ting, som ikke tog pokkers lang tid. Fra om formiddagen og hen af eftermiddagen, brugte vi i Mallorcas største Aquapark, og der var rigeligt at tage fat på! Lang og høje vandrutchebaner, og vi var alle med på den! Der var ikke en enste der stod og kiggede på de andre – nej vi prøvede dem alle sammen, sammen. Endda min mor, som er mega højdeskræk (mere end mig), var med oppe i de stejle og højeste rutchebaner. Det var så fedt!

Bagefter tog vi ind til Palma og gik en tur igennem byen, hvor vi bl.a. så den smukke Katedral og Palmas andre smukke syn. Vi fik pludselig travlt med vores aftensmad, da vi skulle nå vores bus tilbage til Cala D’or, så vi nåede desværre ikke at se så meget der inde, som vi gerne ville have gjort (læs: jeg fik ikke shoppet noget til mig selv, og jeg fik kigget i alt for lidt butikker). Der var shopping muligheder, for både mænd og kvinder! Her er nogle billeder, der måske kan trække din mand med på shopping i Palma, på jeres ferie 😉

image image

God tur til Mallorca! 😉

Jeg ligger stor vægt på god mad, med massere af smag, og som ikke nødvendigvis behøver at betyde, at du skal bruge hele din dag i køkkenet. Derudover har jeg en svaghed for søde sager, som jeg som oftest finder en løsning på, at gøre sundere. Jeg håber at du finder hvad du søger, eller bliver fristet af mine opskrifter.

Du er meget velkommen til, at kontakte mig på min mail, hvis du har spørgsmål eller ønsker et samarbejde; mialindholm@hotmail.dk.