Chokolade chiagrød med ristede hasselnødder

Chokolade chiagrød med ristede hasselnødder – Den nemmeste opskrift på en let morgenmad

Chiagrød er en af de nemmeste former for morgenmad. Både fordi den laves dagen før – dvs. nem morgenmad. Men også fordi den kan lave på helt ned til bare to ingredienser. Chiagrød, er en af mine favorit morgenmåltider – især denne med sojakakao (almindelig kakao kan også bruges). Både fordi kakao jo altid bare smager hamrende godt, og så er jeg vild med konsistensen – Hvis du aldrig har smagt chiagrød før, kan første gang godt være lidt speciel, da den minder lidt om budding. Men bare rolig, det vænner du dig til! Det er ret vanedannende når først du får øjnene op for chiagrødens mange smagsvarianter og muligheder.

Du kan lave lige præcis den chiagrød som du ønsker, med de ingredienser som du ligger inde med der hjemme. Du kan lave den på almindelig mælk, kokosmælk, en blendet bær puré, skyr osv. Desuden kan du tilføje proteinpulver, kokos, havregryn osv. Det er kun fantasien der sætter grænser, når du laver en overnight chiagrød.

Se også; chiapudding lavet på kokosmælk, mango og jordbær, chiapudding med skyr, mælk og jordbær, chiagrød med havregryn og proteinpulver eller chiagrød med superfoods og havregryn

INGREDIENSER – 1 portion;

3 spsk. chiafrø
2 dl. soja kakao (almindelig kakao kan også bruges)
1 håndfuld hasselnødder

Fremgangsmåde;

Husk at chiagrøden laves aftenen før den skal bruges(!), lav også gerne de ristede hasselnødder, så de er klar til brug!

Ristede hasselnødder;
  1. Rist dine ristede hasselnødder – lav gerne en større portion til senere brug (de kan både bruges til desserter, topping på salater osv.) Varm ovnen op på 160 graders over og undervarme
  2. Lig dine hasselnødder på en beklædt bradepande og lig så dine hasselnødder på bradepanden
  3. Sæt bradepanden i ovnen i 10 minutter og hæld derefter dine hasselnødder ned i et viskestykke og vrider skallen af
  4. Hak hasselnødderne i små stykker og lad dem køle af – opbevar dem i en pose
Chiagrød;
  1. Hæld chiafrøene ned i et glas og hæld derefter sojakakaoen over chiafrøene og rør godt rundt så blandingen er godt fordelt
  2. Sæt glasset i køleskabet natten over og lad chiafrøene trække sojakakaoen til sig
  3. Rør gerne rundt i blandingen lige inden du går i seng, da de øverste chiafrø kun får væske nedefra
  4. Dagen efter vender du 2 spsk. ristede hasselnødder i glasset og drysser lidt ovenpå som topping
  5. Hvis du vil have en mere flydende konsistens, kan du tilføje lidt mere sojakakao inden servering

Velbekomme!

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *