Hvordan bibeholder du motivationen til din sunde livsstil, uden at køre død i det?

Så du mit indlæg på Bodylab´s blog? Hvis ikke, kan du læse det her. Jeg kommer med 6 gode til, hvordan du bevarer motivationen til din sunde livsstil

Fotograf; Rasmus Boldt

Er du, ligesom størstedelen af Danmarks befolkning, kommet godt i gang din nye livsstil, med træning og sund kost? Så hold fast i det!

Rigtig mange går helt amok med træning og sund kost i starten af et nyt år, og nå vi så når februar eller marts, går det den modsatte vej, end først planlagt. Hvilket som oftest skyldes, at man tog munden for fuld i starten. Det giver jeg dig hér, nogle gode råd til at undgå.Så hvordan fastholder man egentlig sig selv, i den gode rytme uden, at køre død i det?

Her er mine 6 gode råd;

1. Sæt små holdbare mål
2. Giv dig selv små belønninger, og ros dig selv
3. Det er det helt okay, at have en dårlig dag
4. Bare fordi det er sundt, behøver det ikke at være kedeligt
5. Variér dine måltider
6. Styr din “Ja-tak” følelse, frem for altid at sige “nej tak”
1.Sæt holdbare mål;

De største fejl man oftest ser, som de fleste af os gør er, at overdrive både træning og kost, når Vi starter på en ny livsstil. Det er ikke noget vi gør bevidst, men det sker altså. Alt er nyt og spændende, og vi kender den der, “New year, new me” – nytårsforsætterne slår ind og der skal pludselig implementeres 5-6 ugentlige træninger, i vores i forvejen travle hverdag. I starten er du dedikeret, du har blod på tanden, og der er fedt, at komme af sted og få ny energi i din træning. Men.. Når du på et tidspunkt finder ud af, at du ikke har tid til at træne i halvanden – to timer, 5-6 gange om ugen, mister de fleste sig lysten til, at komme op og træne, på trods af, at de havde en god start. Man ser sig sur på det og går træt i det – jeg har også selv været der. Og når man når det punkt, er det altså svært, at komme op på hesten igen, hvis først man har sat sig for, at træning er noget som Fanden har skabt, fordi man fandt ud af, at ens mål ikke var holdbare. Sig hellere til dig selv, at du vil af sted 2 – 4 gange om ugen i starten. Lav nogle mål der er realistiske, og som kan holde i længden. For du skal jo ikke ændre hele dit liv for din nye livsstil – du har jo stadig din almindelige dagligdag, at tage dig til. Det er tværtimod de andre nye tiltag, som skal flettes ind, og de gamle dårlige vaner skal skiftes ud. Hvis man starter med at tage små skridt, er det nemmere at forholde sig til – det er nemmere, at tilføje en ekstra dag med træning, hvis man finder ud af, at man faktisk både har tid og overskud til det. Frem for, at tage en træningsdag fra det mål man havde sat sig for. Dette pga. to ting. 1. Ens overskud er i bund, og man bliver irriteret og 2. Man kan føle det som et nederlag. Frem for omvendt, hvor det ses som en succes oplevelse, at have overskud til en ekstra dag med træning. Kan du se forskellen?

2. Giv dig selv små belønninger, og ros dig selv;

Giv dig selv små belønninger eller goder, som du kan se frem til. Det kan f.eks. være, at du må spise lidt slik i weekenden eller, at du efter et bestemt antal tabte kilo, må shoppe nyt tøj eller forkæle dig selv, på anden vis. Man skal også huske, at minde sig selv om, at man gør er godt stykke arbejde. Man gider jo heller ikke, at arbejde over hver dag, på arbejdet, hvis ikke at bliver rost eller får løn for det, vel? Så er det knap så sjovt, at give den 110%, hvis ikke man også bliver belønnet for det. Det er den måde de fleste af os reagere på – så derfor er det vigtigt, at du husker at rose dig selv hen ad vejen. Man skal desuden også kunne se tilbage på sit valg om en ny livsstil, som noget positivt, og ikke noget negativt. Ellers gav det ingen mening, at starte i første omgang. Det må aldrig blive en straf for dig, at gøre noget godt for dig selv og din krop – hvis du får den følelse, skal du ændre noget, hurtigt!

3. Det er det helt okay, at have en dårlig dag;

Vi kender det alle sammen – man er træt og man vil bare gerne slappe af. Har man en dårlig dag, har man ikke spist optimalt og har man en træls følelse i kroppen, er det okay at springe en træning over. Vi er jo i opstartsfasen, og kroppen skal lige vænne sig til, at der nu er nye ting at forholde sig til. Desuden er det kun dig selv der er herre over, hvor meget du skal træne eller ej. Hellere træne én gang i den ene uge, frem for, at træne 5 gange, og køre død i det. Husk på, at gang er bedre end ingenting! Vær ikke sur på dig selv, hvis du misser en træning, men hank op i dig selv dagen efter, så dette ikke bliver en dårlig vane. Dette gælder også ved spisning af usunde sager. Giv ikke dig selv dårlig samvittighed, men kom op igen op på hesten dagen efter. Du kan alligevel ikke gøre noget ved det, når først måltidet er indtaget. På den måde kommer du også nemmere videre i det lange løb med din livsstil, hvis du accepterer de små “nedture”, og ikke tænker det, som noget du ikke kan klare. Du kan altid justere din livsstil og hvad den skal indeholde. Hvis du så alligevel synes, at det er træls, at du ikke kom ind og træne, så kan du tage kondiskoene på og gå en god tur. Så får du både frisk luft, motion og ny energi.

4. Bare fordi det er sundt, behøver det ikke at være kedeligt;

Der sker mange nye ting under sådan en livsstils ændring – vi spise sundt, vi begiver os ud i nye opskrifter og former for grøntsager, som vi aldrig før har kendt til. Udover at det tager tid, at lave alt det nye mad, så skal vi også vænne os til smagen af sundhed, som vi førhen så fint er gået udenom, fordi broccoli og kylling ikke smager ligesom stegt flæsk med persillesovs. Og nej, det gør det ikke – her kan vi ikke snyde nogen. Men fordi man nu spiser sundt, behøver det ikke at betyde det ikke smager af noget og er kedeligt. Tværtimod!  Desuden er det kun godt for vores krop at spise sundt, og ikke fylde os med dårlige kalorier, fedt og hvidt brød, dag ud og dag ind. Du kan faktisk spise ret frit. Det er de små ting, der i det lange løb, gør de store forskelle. Her bestemmer du jo selv hvor hurtigt det skal gå. Du skal hverken være bange for krydderier, dressinger osv., som du kan spice din mad op med. Lad vær med kigge efter de billeder du ser på Instagram, hvor atleter spiser ren kylling, ris og broccoli, uden nogen form for dressing eller krydderier. De er på diæt, fordi de skal stille op. De har en coach som guider og vejleder dem. Det er ikke det du skal. Du skal spise varieret og ordentligt. Og kedeligt behøver det ikke at være, for så kører du død i det! Det kan jeg garantere. Du skal finde en god balance for, hvad du godt kan lide, og hvordan du kan holde det ved lige uden, at skulle væmmes ved dit næste måltid, fordi du er ved at kaste op, ved tanken om tørre ris.

5. Variér dine måltider;

Varier dine måltider, og lav mad til flere dage. På den måde sparer du tid i køkkenet, og har mere fritid, til at hygge om dig selv og det du godt kan lide. Din nye livsstil skal nemlig ikke gå ind og overtage den kvalitetstid, som vi alle er så glade for, og som vi stadigvæk skal holde fast i. Desuden kan man både lave ris og kylling til flere dage, og alligevel få 3 forskellige retter ud af. Der er ikke noget værre end, at spise det samme alle ugens dage, og så i resten af livet. En livsstilsændring skulle jo gerne være noget man kan leve i og leve med, i en lang periode – hvis ikke altid. Det er ikke bare en periode der skal overstås, og så er man tilbage ved det gamle. Det er meningsløst at tænke sådan, for så ender man der, hvor man startede. Du kan også sagtens spise ris, kartofler, pasta og brød, uden at være bange for, at gøre noget forkert. For kroppen har faktisk gavn af lidt af det hele, men i moderate mængder, du skal dog helst spise groft. Det gælder også slik, kage osv. Det hele kan spises, men i moderater mængder.

6. Styr din “Ja-tak” følelse, frem for altid at sige “nej tak”;

Sig hellere ja tak, og tag et lille stykke end, at sige nej tak til det hele. På den måde vil din krop hele tiden være tilfredsstillet – men gør det helst i form af fødselsdage, restaurant besøg eller i weekenden. Ved at gøre det, vil du også nemmere kunne deltage i festligheder og selskaber, uden at skulle have egen madpakke med – du skal bare bruge din sunde fornuft. Desuden vil følelsen af lyst sidde i kroppen længe, hvis man ikke giver sig selv lov, og det kan skinne igennem via irritation. Jeg kan huske, at hvis jeg havde sagt nej til noget syndigt til en fødselsdag, spiste jeg bare noget andet usundt, når jeg kom hjem – og jeg spiste meget mere af det, end jeg ellers ville have gjort, fordi jeg sad alene. Vi ved jo alle sammen godt, at det vi spiser uden andre kan se det, tager vi ikke på af… Forkert! Det er netop her kiloene rasler på. Fordi vi netop er alene og stopklodsen ikke mærkes så hurtigt, som hvis man er i et selskab, hvor man skal dele.

Jeg håber, at disse råd kan hjælpe dig lidt på vej, med din nye livsstil. Husk på, at dette kun er ud fra mine – og andres erfaringer, som jeg har været i dialog med, under en livsstils ændring, som jeg har hjulpet dem på vej med. Vores kroppe reagerer forskelligt, og det er selvfølgelig individuelt hvor meget vi kan holde til, og hvor meget vi kan og vil kæmpe for. Nogen er det nemmere for, end andre. For mig var det ikke nemt, og jeg ville ønske, at nogen fortalte nogle mig ovenstående råd, da jeg startede på min nye livsstil, så jeg var forberedt på det værste, men også hvordan jeg kunne komme på rette spor hurtigt igen. Men uanset hvor nemt og hård processen er, er jeg glad for, at jeg valgte denne levevej.

Jeg ligger stor vægt på god mad, med massere af smag, og som ikke nødvendigvis behøver at betyde, at du skal bruge hele din dag i køkkenet. Derudover har jeg en svaghed for søde sager, som jeg som oftest finder en løsning på, at gøre sundere. Jeg håber at du finder hvad du søger, eller bliver fristet af mine opskrifter.

Du er meget velkommen til, at kontakte mig på min mail, hvis du har spørgsmål eller ønsker et samarbejde; mialindholm@hotmail.dk.

Relaterede indlæg