Kalorielet blomkålstoast | Grøntsagstoast

Grøntsagstoast uden mel, sukker og gluten – Jeg bruger sjældent mel og sukker i mine opskrifter, da man kan bruge mange andre alternativer, som er langt mere nærende.

Udover det, har vores krop godt af mange grøntsager. Hvorfor disse er fantastiske – især under vægttab. Så går du og savner dit hvide brød og syndige, hurtige frokoster? Så se her! Jeg har lavet disse lækre blomkålstoasts, som både er uden mel, sukker og gluten, og desuden er de kalorielette og proteinrige.

De er en rigtig god erstatning for de almindelige toasts, vi i forvejen kender – som jeg har erfaret, at de fleste af os, ser som noget forbudt, pga. det hvide brød og smeltende ost. Så! Denne toast er lavet på blomkål og æg, som vores krop jo er vild med. Så disse skal du ikke være bange for! Du kan også spise disse toasts, hvis du spiser efter LCHF´s principper, men du skal være klar over, at den indeholder en del kulhydrater i form af blomkålen – så husk, at få godt med fedt indeni den 😉

2 bradepander = 9 hele toasts – Du skal bruge;

1 blomkåls hoved (stokken skal også bruges, dog uden bladene – stop madspild)
8 æg
4 spsk. loppefrøskaller – kan købe hér
1/2 tsk. salt

Fremgangsmåde;

  1. Varm oven op på 180 graders varmluft
  2. Vask blomkålen godt og grundigt, så der ikke sidder jordrester på, og skær det ud i grove stykker, så det kan være i blenderen
  3. Kom derefter æggene ned i blenderen med lidt salt, blend grøntsagerne til en fin masse, og hæld den derefter over i en skål
  4. Tilføj her loppefrøskallerne lidt efter lidt, og rør rundt til massen bliver tyk.
  5. Beklæd en bradepande med et stykke bagepapir og fordel massen med en dejskraber, så bunden er ca. 0,5 cm. tyk
  6. Stil bradepanden i ovnen i 15 min. til den får lidt farve og er blevet fast i konsistensen.
  7. Lad blomkålsbunden køle af på en rist, inden du deler den op i stykker med et pizzahjul
  8. Herefter kan du lave din toast, som du plejer, med dit favorit pålæg.

Jeg spiser den med kyllingepålæg og Cheasy ost for, at holde den så kalorielet som muligt – Som LCHF, kan du spise den med spegepølse /chorizo og en +45 ost. Du kan desuden også bruge dem som madbrød, i stedet for rugbrød, eller som pizzabund.

I en toast, bestående af 2 stykker blomkåls”brød”, 1 stykke Cheasy ost og 1 stykke kyllingebryst pålæg, er der omkring 124 kcal. Hvoraf størstedelen er protein, som kommer fra kød og æggene, som er en stor del af “brødet”. 

De 124 kcal. er delt ud på 12 gr. protein, 7 gr. fedt og 3 gr. kulhydrater. 

// Indlægget indeholder reklamelinks

 

Relaterede indlæg

One thought on “Kalorielet blomkålstoast | Grøntsagstoast

  1. Pingback: The Blogger Recognition Award – Fibromor.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *