Lav din egen lækre og ikke mindst, vitaminrige juice

Har du ligesom mig, tendens til at blive syg, når årstiden skifter, pga. dit job, eller er dit immunforsvar generelt bare ikke så stærkt? Så se her! Jeg lavede denne lækre orange juice, den anden dag – både fordi hjemmelavet juice er pokkers lækkert, men også fordi jeg har været syg, nærmest hele december, og jeg havde store planer om både at være rask til juleaften og nytårsaften. Og jeg er heldigvis ikke ramt af sygdom længere! I takt med mit svækkede immunforsvar, har jeg desværrei stedet, fået bøvl med noget tandkød og en træls visdomstand.. Så indtil for to dage siden, har jeg ikke rigtigt kunne spise ordentligt mad. Men det skal ikke holde mig fra, at nyde den lækre julemad!

Men jeg er sikker på at denne velsmagende og vitaminrige juice har været med til at gøre mig rask igen. Udover at det er sundt, smager det også rigtig lækkert – både friskt og skarpt i smagen, pga. ingefæren, som jeg med tiden, er blevet meget bedre til at drikke! Hvis ikke du ønsker din juice tager overhånd af ingefær, så hold lidt igen med den, og smag t head vejen.

Til halvanden liter juice, skal du bruge;

1 kg. økologiske gulerødder
4 appelsiner
1 stor ingefær
1 broccoli stok (stop madspild)
5 gode æbler

Fremgangsmåde;

Pil dine appelsiner, skær æblerne ud (lad skrællen blive på) men fjern kernehuset, skræl ingefæren, vask broccoli stok og gulerødder grundigt. Jeg bruger skræl på mine gulerødder og æbler, da der sidder gode vitaminer i. Når du har ordnet alle dine grøntsager og frugter. Kom dem blandet ned i din juicer, og pres dem igennem, og så er der juice!

Her kan du få lidt baggrundsviden omkring de grøntsager og frugter, som jeg har valgt i min juice, og hvorfor man burde overveje at spise dem noget oftere.

Gulerødder – som er rig på A-vitamin, der både forebygger kræft, hjertekarsygdomme og holder blodsukkeret stabilt. Desuden indeholder gulerødder kalk, kalium som fremmer kroppens saltbalance og det styrker dit immunforsvar. Udover det, gavner den også huden, vores lungefunktion og er med til at fremme fordøjelsen pga. dets kostfibre.

Appelsin – Indeholder C-vitamin, som styrker vores immunsystem kraftigt, det beskytter i mod bakterier, virusser og endda også imod kræft – herunder især i mave, spiserør, mundhule og bugspytkirtel. Hvis man indtager 200 – 300 mg. C-vitamin dalgigt er det nok til at nedsætte risikoen – faktisk er risikoen kun halvt så stor, for at udvikle kræft. C-vitamin har stor betydning for vores kalkoptagelse bl.a. i tænderne, og har desuden også stor påvirkning på vores knogleopbygning og dannelse af knoglevæv efter brud. Ydermere er denne vitamin god, for os der har allergi, da vores kroppe har en nedsat evne til, at nedbryde allergifremkaldende stoffer, pga. lavt indhold af C-vitamin koncentrationer i blodet og et forhøjet indhold af én bestemt type af hvide bloglegemer. C-vitamin er et naturlit anihistamin og kan være forebyggende for akutte allergianfald, hvorfor bl.a. jeg, burde overveje om det ikke var en god ide, at implementere en halv appelsin i sin hverdags kost – ja, jeg er slemt ramt af allergi.

Ingefær – er god, hvis man har problemer med tarm og mave, både inden for besvær med afføring, men også ved oppustethed og generelle smerter i maven. Desuden er ingefær god til vægttab, da den både giver en hurtig, mættende fornemmelse og desuden fremmer den en bedre optagelse af næringsstoffer i blodet. Den er også god til gravide, da den reducerer risikoen for fosterskader. Ydermere er ingefær blodfortyndende, hvorfor den mindsker risikoen for hjertekar-sygdomme og er med til at forhindre visse former for kræftceller.

Broccoli – indeholder mange former for vitaminer, bl.a. A-vitamin, beta-caroten, K-vitamin, folinsyre, C-vitamin, kalium, calcium, magnesium og fosfor, hvorfor den indeholder de fleste vitaminer, som kroppen har brug for. Desuden er den også rig på fibre og proteiner, hvilket er vigtigt for at holde kroppens balance kørende.

Æble –  er bl.a. god for diabetikere, da det ikke har en større påvirkning på blodsukkeret, og også folk som gerne vil opnå et vægttab. Hvis man spiser et æble om dagen, er der desuden større chance for at man ikke udvikler astma, lungekræft eller andre luftvejssygdomme, pga. dette høje indhold af antioxidanter.

Set i bagspejlet, har jeg hverken spist for mange æbler eller appelsiner, for den sags skyld – åbenbart. Jeg har både erhvervet mig en kraftig allergi og astma. Min astma er dog formindsket, da jeg hele tiden prøver at presse den. Min allergi har desværre ikke rykket sig, på nogen måde. Ud af de 24 ting jeg kunne være allergisk over for, slog jeg ud på 23 af dem.. Jeg får både allerginæsespray, allergi øjendråber og allergipiller på recept – så slemt er det. Jeg må i gang med at spise noget mere frugt og grønt, som kan hjælpe min krop lidt på vej!

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *