Hjemmelavet hindbær/brombær marmelade

Morgenmad Marmelade Hindbær Brombær Syltetøj Bær Topping Blog Blogger Opskrift Mia Lindholm Sukkerfri

Hjemmelavet marmelade som denne, kan bruges til så mange formål – på lune boller i weekenden, grøden til hverdag, smoothien på farten, de sprøde pandekager når du forkæler dig selv eller har gæster – faktisk generelt bare til desserter eller søde snacks og måltider. Den er desuden hamrende nem, at lave og det tager heller ikke særlig lang tid. Ydermere kender du til alle ingredienserne, og du bestemmer selv hvor sød eller syrlig den skal være.Morgenmad Marmelade Hindbær Brombær Syltetøj Bær Topping Blog Blogger Opskrift Mia Lindholm SukkerfriOg hvad endnu bedre er, at hvis du kender nogen med sukkersyge eller selv ønsker en sukkerfri version, så er der jo mulighed for at erstatte sukkeret, når du laver den selv. Det kan være dyrt i længden, at købe den sukkerfrie i supermarkederne og jeg synes faktisk også, at de smager meget syntetiske og har en speciel konsistens. Hvorfor jeg til hver en tid foretrækker en hjemmelavet marmelade.

Jeg har de seneste uger været så heldig at kunne hente lækre brombær i min brors og svigerindes have – det vrimler med brombær og jeg er den eneste der har interesse i dem, så jeg har haft min fryser fyldt med lækre og friske, danske bær, sommeren over. Desuden har min egen hindbær busk, som jeg plantede for bare 3 måneder siden, givet mig en del lækre hindbær efterhånden. De sidste brombær plukkede jeg i sidste uge, og da min fryser er fyldt op, gik jeg i køkkenet og lavede denne lækre hindbær/brombær marmelade – hvilket er mit første forsøg, som virkelig blev vellykket! Jeg har fået lidt tips af min kære mormor, som altid selv laver sine egne marmelader.

Tip; Jeg har hældt lidt marmelade på min skyr med hjemmelavet granola og friske bær.

Du skal bruge;

350 gr. brombær (både friske og frosne kan bruges)
250 gr. hindbær (både friske og frosne kan bruges)
2 spsk. vand
2 spsk. friskpresset appelsinsaft
3 spsk. akacie honning
3 spsk. økologisk rørsukker (hvis du ønsker den sukkerfri, kan du erstatte den med din yndlings sødemiddel)

Fremgangsmåde;
  1. Hvis du bruger friske bær, skal de skylles godt og grundigt inden de hældes i en gryde
  2. Pres appelsinsaften ned i gryden og bring bærrene langsomt i kog og lad det derefter simre i 10 minutter
  3. Tilsæt rørsukker og akacie honning og kog det i yderligere 10 minutter ved middel varme med jævnlig omrøring
  4. Smag marmeladen til og tilsæt mere syre eller sødme, hvis du ønsker den mere sød eller syrlig

Velbekomme!

Morgenmad Marmelade Hindbær Brombær Syltetøj Bær Topping Blog Blogger Opskrift Mia Lindholm Sukkerfri

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *